Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne?

Podczas gdy naukowcy nadal badają wpływ mediów społecznościowych na ludzkie zdrowie, ostatnie ustalenia sugerują, że media społecznościowe przyczyniają się do objawów depresji, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Spójrz na następujące badania, aby dowiedzieć się więcej o związku między mediami społecznościowymi a depresją, a także wskazówki, jak dbać o swoje zdrowie psychiczne w tych nowoczesnych czasach.

Media społecznościowe pogłębiają negatywne uczucia

W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Child Development, zespół kierowany przez naukowców z University of Texas w Austin odkrył, że otrzymywanie mniejszej ilości polubień niż rówieśnicy może prowadzić do intensywnych uczuć odrzucenia i negatywnych myśli na swój temat.

Naukowcy przeprowadzili serię eksperymentów w celu zbadania psychologicznych skutków otrzymywania niewystarczającej ilości pozytywnych informacji zwrotnych w sieci. Zespół rekrutował nastolatków do badania i powiedział im, że eksperymentują z nową aplikacją mediów społecznościowych, która pozwala im na stworzenie profilu, a także przeglądanie i lubienie profili swoich rówieśników. W rzeczywistości jednak sympatie były przydzielane losowo.

Aplikacja zliczała liczbę polubień, jakie otrzymał każdy z uczestników i pokazywała ranking tych, którzy mieli ich najwięcej. Po zapoznaniu się z kwestionariuszami po zakończeniu aktywności, badacze odkryli, że studenci, którzy otrzymali mniej polubień, zgłaszali więcej uczuć odrzucenia i innych negatywnych emocji niż ci, którzy otrzymali więcej polubień.

Kolejne eksperymenty wykorzystujące to samo zadanie eksperymentalne wykazały również, że adolescenci z najsilniejszą negatywną reakcją na otrzymanie małej liczby polubień częściej doświadczali objawów depresji i wykazywali większą wrażliwość na stresory. Tymczasem ofiary zastraszania reagowały najbardziej negatywnie na otrzymywanie mniejszej liczby polubień i miały największą tendencję do przypisywania tego braku polubień swoim wadom charakteru. (Powiązane: Składniki odżywcze i zdrowie mózgu: które z nich są dobre dla poprawy zdrowia psychicznego?)

Naukowcy zauważyli, że media społecznościowe ma potencjał, aby pogorszyć uczucia odrzucenia i nieadekwatności w młodzieży, jak ludzie, którzy są niepopularni w szkole powszechnie szukają potwierdzenia w mediach społecznościowych. Ale zamiast poczucia odkupienia, nastolatki mogą doświadczyć tego samego miażdżącego rozczarowania, że nie dorównują swoim rówieśnikom.

„Wyniki te są zaskakujące, w części, ponieważ nastolatki nie są zastraszane lub nękane; po prostu nie dostają tyle „lubi”, ile by chcieli. I to prowadzi ich do objawów depresji,” powiedział współautor David Yeager, profesor nadzwyczajny psychologii w UT Austin.

Porady dotyczące zdrowia psychicznego dla użytkowników mediów społecznościowych

Sprawdź następujące wskazówki samopomocy dla lepszego zdrowia psychicznego:

  1. Ogranicz korzystanie z mediów społecznościowych – Spędzanie czasu z dala od telefonu daje mniej okazji do angażowania się w kontakty z innymi. Masz również więcej czasu na aktywność fizyczną, co ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne.
  2. Wyłączaj powiadomienia – Powiadomienia mogą zakłócać Twoją koncentrację i skłaniać Cię do korzystania z mediów społecznościowych.
  3. Spotkania towarzyskie w cztery oczy – Spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi w cztery oczy to dobry sposób, aby nawiązać z nimi więź i uwolnić umysł od mediów społecznościowych.
  4. Żadnych smartfonów w łóżku – Unikaj korzystania z telefonu co najmniej godzinę przed snem, aby lepiej się wyspać. Brak snu może przyczynić się do depresji i niepokoju.
  5. Szukaj pomocy – Jeśli doświadczasz objawów depresji lub znasz kogoś, kto je ma, poszukaj pomocy u swojego systemu wsparcia lub u specjalisty z zakresu zdrowia psychicznego.

Dbaj o swoje zdrowie psychiczne

Diagnoza depresji może być źródłem ulgi lub niepokoju, a wspierająca rodzina i przyjaciele mogą odegrać ważną rolę w powrocie do zdrowia. Jeśli ktoś z przyjaciół lub członków rodziny obecnie lub wielokrotnie doświadcza depresji, ważne jest, aby zadbać również o jego dobre samopoczucie. Opieka nad osobą z depresją i wspieranie jej może być wyzwaniem, dlatego ważne jest, aby podjąć kroki w celu zadbania również o siebie.

Chociaż wspieranie osoby z depresją może oznaczać, że masz mniej czasu dla siebie, postaraj się nie rezygnować z normalnych zajęć i hobby, ponieważ są one ważne dla twojego dobrego samopoczucia i życia towarzyskiego. Lekarz może pomóc złagodzić wszelkie obawy dotyczące bliskiej osoby, a także uzyskać dostęp do poradnictwa wspierającego, jeśli uważasz, że może to być pomocne. Dowiedz się o lokalnych grupach wsparcia dla osób cierpiących na depresję; niektóre z nich mają oddzielne grupy dla krewnych. Grupy te mogą zapewnić bezpieczną przestrzeń, w której można omówić swoje obawy i uzyskać wsparcie od osób w podobnej sytuacji. Zobacz https://www.zzz.sk/clanok/5161-vyzva-na-predkladanie-ziadosti-o-nenavratny-financny-prispevok-nfp-z-europskeho-fondu-regionalneho-rozvoja

Czasami członkowie rodziny dzielą pewne czynniki ryzyka lub doświadczenia, co tłumaczy wyższe ryzyko depresji wśród krewnych osób z depresją. Po przeczytaniu tutaj o oznakach i objawach depresji, możesz uwierzyć, że Ty również cierpisz na depresję. Jeśli tak, możesz wykonać nasz test i porozmawiać ze swoim lekarzem rodzinnym. Może się okazać, że spełniasz kryteria depresji, choć Twój profil może się bardzo różnić od profilu Twoich przyjaciół lub członków rodziny.

One Reply to “Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne?”

Dodaj komentarz